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AGE_C (Volswagen Stiftung) (2023-2027)

Sur Internet :
http://age-c.eu
Structure(s) de rattachement :
Projets européens
IRCAV - Institut de recherche sur le cinéma et l'audiovisuel - EA 185

Composition de l'équipe

Principal Investigators : Vinzenz Hediger (Goethe Universität, Francfort), Raphaëlle Moine (Université Sorbonne Nouvelle), Francesco Pitassio (Università degli Studi di Udine), Belen Vidal (King’s College, Londres), Andrea Virginas (Université Babes Bolayi, Cluj-Napoca)

Postdoctorants : Gloria Dagnino (Università degli Studi di Udine), Luis Freijo (King’s College, Londres), Asja Makarevic (Goethe Universität, Francfort), Alexandre Moussa (2023-août 2024, Université Sorbonne Nouvelle), Adrien Valgalier (septembre 2024 à janvier 2027,Université Sorbonne Nouvelle)

Doctorante : Boglárka Angéla Farkas (Université Babes Bolayi, Cluj-Napoca)

Ingénieure coordinatrice : Olena Gepper (Goethe Universität, Francfort)

Présentation

Le programme AGE_C est un projet de recherche de 4 ans (2023-2027) financé par la Volkswagen Stiftung dans le cadre des VW « Challenges and Potentials for Europe », programme « The Greying Continent ». Il associe 5 partenaires : la Goethe Universität (Francfort), l’Università degli Studi di Udine, l’Université Sorbonne Nouvelle, le King’s College de Londres et l’Université Babes Bolayi (Cluj-Napoca).
AGE-C aims to establish cultural gerontology as a key approach in film studies by training a cohort of postdocs to study how cinematic representations of gender shape notions of old age and well-being across Europe. The working hypothesis is that in an ageing Europe cinema, a paradigmatic art of youth culture in a global perspective, has emerged as a socially and politically significant platform for the re-articulation and re- definition of the experience of old age and gender. AGE-C traces this challenge with three interrelated questions:
1. How do European cinemas represent and narrate old age and gender?
2. How can these representations be explained through decision-making processes in production and
distribution?
3. And how do these representations compare across national and cultural boundaries in how they shape notions of old age and general well-being ?
AGE-C combines textual analysis with production studies and digital methods to conduct an empirically grounded study of the interpretive frameworks of old age and gender in European media culture.

mise à jour le 12 décembre 2025